Eventos realizados en el año 2000



International Conference on Technology In Mathematics Education - TIME 2000

DECEMBER 11-14th, 2000
AUCKLAND, NEW ZEALAND
Hosted by: The University of Auckland and Auckland Institute of Technology

TIME 2000 - An International Conference on Technology In Mathematics Education focused upon the uses of technology in, but not limited to, the following areas:

This conference served as a forum to discuss, present, explore and exchange information in mathematics education using:

Sessions covered a broad range of topics, both theoretical and practical, relevant to educators at all levels.

Keynote Speakers:

You are invited to participate in this international forum. To register your interest in

Please contact:

Barry Williams
E-mail: b.williams@auckland.ac.nz
Telephone: ++64 9 373 7599 X 8903
Fax: ++64 9 373 7419

Organising Committee Contacts:

Murray Black - E-mail: murray.black@ait.ac.nz
Mike Thomas - E-mail: m.thomas@math.auckland.ac.nz
Margaret Parker - E-mail: margaret.parker@ait.ac.nz

The conference web site is located at:

http://notes.ait.ac.nz/homepages/appmath/TIME2000 http://math.auckland.ac.nz/TIME2000


6th International Conference on Teaching Astronomy

This Conference was held at Vilanova i la Geltrú (Spain), a coastal city between Barcelona and Tarragona. It is 20 minutes from Barcelona airport and 30 minutes from Barcelona city centre. It was held in Escola Universitària Politècnica de Catalunya (EUPVG), Victor Balaguer Avenue, 08800 Vilanova i la Geltrú

November 23rd, 24th and 25th 2000

The aim of this Conference was to provide an exchange of knowledge and experiences between teachers and researchers at Primary, Secondary and University levels so as to facilitate the development of astronomy in the various curricula.

The Conference was based on plenary sessions (1 hour), talks (15 minutes) and posters.

The talks were presented in English or Spanish. Simultaneous translation will be provided. Certificates were given to those who present talks and/or posters.

More information with:

Secretary of the Conference
Rosa M. Ros
icta6@mat.upc.es

Unitat de Formació de Formadors de la Universitat Politècnica de Catalunya
Edifici Vèrtex
Campus Nord
Playa Eusebi Güell, 6 - 3a. planta
08034 Barcelona
Tel.: 93 401 60 66
Fax: 93 401 56 16
icta6@uniff.upc.es
http://uff.upc.es/icta/icta6.htm


International Conference on "Mathematics for Living"

El Proyecto Mathematics Education into the 21st Century,en cooperación con The Third World Forum, el Consorcio de las Universidades Públicas de Jordania y El Centro Nacional para el Desarrollo de Recursos Humanos, Jordania, realizaron la Conferencia Internacional sobre "Mathematics for Living" que se llevará a cabo en Jordania, en noviembre 18-22, 2000.

El Proyecto Mathematics Education Into the 21st Century, fundado en 1986 para promover ideas innovativas en todas las ramas de la educación matemática, es coordinado por el Dr. Alan Rogerson y el Profesor Fayez Mina. El proyecto está planeando una serie de Conferencias Internacionales a llevarse a cabo en diferentes partes del Mundo para discutir los desarrollos en el siguiente Milenio. La primera de éstas se llevó a cabo en Egipto en Noviembre de 1999 y será seguida por otras en Jordania en Noviembre del 2000, en

Australia en Agosto del 2001 y Sicilia en Octubre del 2002.

La Conferencia tuvo un comité local de organización que incluye representantes del Consorcio de las Universidades Publicas de Jordania y fue coordinado por el Dr. Hanan Innabi del Internacionalmente renombrado Centro Nacional para el Desarrollo de Recursos Humanos en Amman, Jordania. Será también apoyada por el Third World Forum, que se halla presidido por el Prof. Ismail-Sabri Abdalla - Coordinador del Project Egypt 2020, Exdirector del Instituto de Planeación Nacional y Exministro de Planeación (Egipto).

El tema de la conferencia fue "Mathematics for Living" para atraer a maestros e investigadores en Educación Matemática de todo el mundo. Se aceptan artículos (en inglés) que se refieran a TODOS los aspectos de la Educación Matemática y que tengan que ver con formas innovadoras que puedan ayudar tanto a alumnos como a maestros a afrontar el problema de hacer las matemáticas más "vivas", "realistas" y "accesibles".

Lo anterior tomó la forma de artículos sobre:

Para mayores detalles escribir a:

Mathematics Education into the 21st Century Project
22 Violet Grove
Hawthorn
VIC 3122
Australia
Email: arogerson@bsg.edu.au - arogerson@vsg.edu.au 


La Didáctica de la Matemática en el III Milenio

Este congreso nacional se llevó a cabo los días 3, 4 y 5 de noviembre de 2000, en la ciudad de Castel San Pietro Terme, ubicada cerca de Bolonia, Italia. Es organizado por la Università de Bologna.

Importantes invitados de diversos países tuvieron a su cargo conferencias como:

Mayores informes con:

Assessorato alla Cultura
Comune di Castel San Pietro Terme
Piazza XX settembre n. 3
40024 Castel San Pietro Terme (Bo)
Italia
Tel.: (051) 6954124
Fax: (051) 6954180
E-mail: monica-bigoni@cspietro.provincia.bo.it
http://www.dm.unibo.it


VI Binational Conference on Education

San Diego State University-Imperial Valley Campus and Universidad Autonoma de Baja California, Mexico

The Binational Conference on Education is now in its 6th year and was held on October 28th, 2000 from 8:30 a.m. - 3:30 p.m. This year's Binational Conference on Education was a day of learning and of sharing on many levels and we would like for you to become engaged in this event.

Located in Calexico, CA, San Diego State University-Imperial Valley Campus is just seven blocks from the international border between California and Baja California, Mexico. With the meeting of borders comes a meeting of cultures, and SDSU-IVCampus is the nexus of a harmonious blend that celebrates the rich customs and traditions of both Mexico and the United States.

As an institution of higher learning, the campus is devoted to providing opportunities for theoretical as well as practical, real world learning that can readily be found in application. Desiring to be proactive and to serve the community, SDSU-IVCampus via its curriculum and projects, reflects the diverse community, and offers programs that are well suited for the population at large.

Workshop in Spanish alternative traduction english

First part
9:30 - 11:00 a.m.
Maestro en Ciencias: Claudio de Jesus Pita Ruiz Velasco, Universidad Panamericana
Temas:

Second part
13:00 -15:00
Maestra en Ciencias Silvia Gomez Calderon, Universidad Autonoma de Baja California
Temas:

Others Workshops in english:

<

Write to:

Suzanna Fuentes
Director of Continue Education
San Diego State University
Campus Valle Imperial
E-mail: sfuentes mail.sdsu.edu


Conference and York Maths FunFair

The date for the conference was October 21st 2000 - alongside the York Maths FunFair.

For more information contact:

John Bibby
Email: qed@enterprise.net


V Congreso Colombiano de Elementos Finitos y Modelamiento Numérico

La Universidad EAFIT invitó a participar en el V CONGRESO COLOMBIANO DE ELEMENTOS FINITOS Y MODELAMIENTO NUMERICOÊ que tuvo lugar los días 20 y 21 de octubre del 2000Ê en la Universidad EAFIT de la ciudad de Medellín.

Más información con:

Elizabeth Rendon
Coordinadora
E-mail: erendonv@cronos.eafit.edu.co
fem2000@sigma.eafit.edu.co
Ê http://mecanica.eafit.edu.co/fem2000/


BSRLM Symposia at BERA Conference

Following the success of the BSRLM symposia at the 1999 conference of the British Educational Research Association, the Executive Committee of the British Society for Research into Learning Mathematics wanted to facilitate the organising of BSRLM symposia at year 2000's BERA conference at the University of Cardiff from 7-9 Sept 2000.

The aim of the BSRLM symposia was to highlight recent research in mathematics education. BSRLM members, or others, who like to feature as part of the BSRLM symposia were invited to send a title and abstract (of not more than 200 words) by e-mail to< Keith Jones, University of Southampton (e-mail dkj@southampton.ac.uk).

More information on the BERA conference can be found on website:

http://www.york.ac.uk/depts/biol/symposia/bera2000/


Primer Seminario Taller Internacional de Didáctica de las Matemáticas

Contextualización de Problemas Matemáticos y Desarrollo de Competencias

Este seminario se realizó los días 31 de agosto y 1o. de septiembre de 2000, de 8:00 a.m. a 12:00 m. y de 2:00 p.m. a 6:00 p.m. en la Fundación Colegio UIS (sede de Ruitoque, Floridablanca, Santander, Colombia).

Los cambios plateados por el ICFES al introducir en su evaluación el concepto de "competencia", hacen necesario que las instituciones profundicen en ese aspecto y a través del estudio y experimentación, reorientan sus procesos pedagógicos hacia el desarrollo de dichas competencias, de manera que esto redunde en la formación de ciudadanos mejor preparados para enfrentar los retos del nuevo siglo.

La competencia resulta inseparable del contexto o situación particular en la que ella se expresa. De esta forma, un nuevo enfoque a los problemas de contenido matemático que a diario se manejan en el aula, puede ser una estrategia didáctica adecuada para el desarrollo de las competencias.

La temática del Seminario taller giró en torno a estas ideas, aprovechando la experiencia, preparación e investigación de los talleristas en estos tópicos.

Este Seminario taller pretendío ser un espacio continuo de reflexión sobre el quehacer docente y a la vez ofrecer herramientas que permitan orientar el proceso de enseñanza de las matemáticas a través de problemas para que:

Los profesores invitados que tuvieron a cargo las conferencias y talleres fueron: Jaqueline Cruz, Premio Compartir al Maestro 2000 de Colombia, Joaquín Palacio, profesor titular del Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero" de Cuba, y Miguel Jorge LLivina, investigador del Centro de Estudios Educacionales del Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona" de Cuba.

Mayores informes:

Fundación Colegio UIS
Tel.: 6799035
Fax: 6799038
Santader, Colombia
E-mail: fcuis@epb.multi.net.co


Congreso Nacional de Matemáticas año 2.000

La Sociedad Colombiana de Matemáticas, la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales y la Escuela Regional de Matemáticas junto con nueve Universidades de Bogotá, organizó el Congreso Nacional de Matemáticas año 2.000 en Bogotá, Colombia del 14 al 18 de agosto del año 2000.

Dicho Congreso contó con dos modalidades: En la mañana un Congreso General informativo, que se realizó en la Pontificia Universidad Javeriana y en las horas de la tarde, nueve Simposios realizados en las sedes de las diferentes Universidades organizadoras, especializados en las siguientes areas:

Este último fue en la sede de la UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO.

Se recibieron ponencias para el simposio que hacían referencia a cualquiera de las tres siguientes líneas:

Cabe destacar el Simposio de Educación, Historia y Epistemología de la Matemática se realizó en la Pontificia Universidad Javeriana.

Más información con:

MARIA LOSADA FALK
Directora Universidad Virtual
Universidad Antonio Nariño
E-mail: melosada@venus.uanarino.edu.co

Ivan Castro
Pontificia Universidad Javeriana
E-mail: ivan.castro@jol.net.co
icastro@javercol.javeriana.edu.co


ICME 9 - Noveno Congreso Internacional de Educación Matemática

La Comisión Internacional de Instrucción Matemática (ICMI) celebró el Noveno Congreso Internacional de Educación Matemática - ICME 9, del 31 de julio al 6 de agosto del año 2000, en el Centro de Convenciones de Chiba, en la bahía de Tokio/Makuhari, Japón. Makuhari está localizada entre el centro de Tokyo y el aeropuerto International Narita, de Tokyo.

Los principales eventos programados en el Congreso fueron: conferencias plenarias, mesa redonda internacional, conferencias regulares, grupos de trabajo, grupos de estudio, presentación de carteles, grupos de esrudio del ICMI, la asamblea general del ICMI, actividades sociales y exhibiciones.

El idioma oficial del evento fue el inglés.

La mesa redonda internacional de discusión tuvo lugar después de la ceremonia de apertura e involucró moradores a distancia a través del sistema de teleconferencia, que interectuarán con los panelistas invitados: Hyman Bass (USA), Gilah Leder (Australia), Lee Peng Yee (Singapur) y Akihiro Nozaki (Japón). El tema de la mesa redonda fue "El papel de las matemáticas en la educación general para el siglo 21". El moderador de la mesa redonda fue Lee Peng Yee (Singapur).

Las cuatro sesiones plenarias tuvieron como tema: "Asuntos y tendencias claves en la investigación en educación matemática" a cargo Mogens Niss (Dinamarca); "Objetivos de la educación matemática y metodología de las matemáticas aplicadas", a cargo de Hiroshi Fujita (Japon); "Diseño e implemantación de ambientes de aprendizaje en un diseño sistemico" a cargo de Erich Ch. Wittmann (Alemania) y "Cómo la enseñnaza de las matemáticas ayuda a desarrollar los sistemas de razonamiento de los niños" a cargo de Terezihna Nunes (Brasil/Reino Unido). Los grupos de trabajo fueron:

Los grupos temáticos de estudio son:

Para mayor información comunicarse con:

Secretariat of ICME9
c/o Prof. Toshio Sawada
Department of Mathematics
Science University of Tokyo
26 Wakamiya, Shinjuku-ku
162-0827 Tokyo Japan
E-mail: icme9@ma.kagu.sut.ac.jp
http://www.ma.kagu.sut.ac.jp/~icme9/


CHAOS WORKSHOP

The chaos workshop was represented at ICME-9 in Tokyo and at the Maths Fests arranged as part of Maths Year 2000. In Tokyo it consisted of a display and hands on workshop. For Maths Year 2000 it just consisted of display materials (in the form of specially designed posters).

More information with:

Dave Miller
Department of Education
Keele University
Keele
Staffordshire
ST5 5BG
Tel: +44 (0) 1782 583124
Fax: +44 (0) 1782 583555
Email: dave_pratt@fcis1.wie.warwick.ac.uk
eda19@educ.keele.ac.uk


International Conference on Mathematics Education

History of Mathematics and Cultural History of Mathematics Informatics Learning Obstacles

The Beijing Academy of Educational Science (BAES) and the Organizing Committee on "Mathematics Education, History of Mathematics, Cultural History of Mathematics, Informatics and Learning Obstacles" were pleased to invite to participate in this international conference in Beijing,China, July 24-27, 2000.

The conference was held under the sponsorship of Beijing Academy of Educational Science and the Organizing Committee. The Mathematics Education Society of Japan will also support this conference.

Since 1986, we scholars in China, Japan, America, Germany and France have been exchanging our studies at the Five Nations Conference on Mathematics Education, and the Conference on the Cultural History of Mathematics. This International Conference will be held together with the other conferences mentioned above.

With the advance of this information-communication oriented society, the research in these fields of Mathematics Education, History of Mathematics, Cultural History of Mathematics, Informatics and Learning Obstacles are greatly advanced in all the world. In those affairs, the conference provides a forum for researchers to exchange and discuss their ideas, views, and findings and to set a direction for establishing international links and future research. The conference theme was follows:

For further information contact:

Mr. Zhang Shin
President's Office
Beijing Academy of Educational Science
No. 7 West Chang'an Avenue
Beijing 100031
P.R. of CHINA
Fax: (+86)-10-66075470
Tel : (+86)-10-66067158
E-mail: catherine@bjedu.gov.cn
http://wwwsoc.nacsis.ac.jp/mes/international/i000724.html


PME 24

La Conferencia número 24 del grupo internacional para la psicología de la educación matemática (PME 24) se llevó a cabo en Hiroshima, Japón del 23 al 27 de julio del año 2000. La conferencia fue organizada por el Departamento de educación matemática de la Facultad de Educación de la Universidad de Hiroshima en conjunto con otras universidades del país.

Hiroshima, la ciudad internacional the la paz, la cultura, el agua y la vegetación está localizadad en el centro del oeste japones.

El tema para la conferencia fue "Asuntos relevantes en la educación matemática para el siglo 21".

El programa científico incluyó las siguientes actividades:

Sesiones plenarias Charla plenaria. En esta se presentaron una variedad de perspectivas relacionadas con el tema de la conferencia. Hubo cuatro invitados para dirigir esta sesión.

Discusión plenariaSe discutió el tema "Enseñar y aprender en matemáticas escolares" y estuvo a cargo de Peter Sullivan (Australia).

Presentaciones personales

Foros de investigación. El objetivo de estos foros fue crear diálogo y discusión entre los asistentes. Se seleccionaron los siguientes temas para estos foros: geometría dinámica; lenguaje, Semiótica y educación matemática y números racionales.

Reportes de investigación. Estos reportes fueron de dos clases: reportes de estudios (observacionales, etnográficos, experimentales y estudios de caso) y ensayos teóricos y filosóficos.

Comunicacciones orales cortas. Algunas investigaciones pudieron ser comunicadas más apropiaamente en una comunicación oral de 10 minutos.

Carteles. Presentaciones de proyectos de investigación, desarrollo de software innovaciones curriculares, programas educacionales, etc., comunicadas en forma pictórica o gráfica.

Actividades de grupo

Grupos de proyectos. Un grupo que desee trabajar en un tópico o dominio con miras a producir un producto substancial. En la conferencia de Haifa fueron propuestos y aprobados cuatro grupos: exploración de diferentes maneras de trabajr con video en la investigación en educación matemática y en la educación de docentes; investigación en el desarrollo de docentes de matemáticas; aspectos sociales de la educación matemática y comprensión de conceptos multiplicativos.

Grupos de discusión. Un grupo que desee discutir un tópico y compartir experiencias relacionadas a él. En la conferencia de Haifa fueron propuestos y aprobados tres grupos: investigación en el salón de clase; aspectos culturales de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas y pensamiento, aprendizaje y enseñanza estocáticas.

Mayor información con:

Masataka KOYAMA
Associate Professor
Department of Mathematics Education
Faculty of Education
Hiroshima University
1-1-2, Kagamiyama
Higashi-Hiroshima
739-8523, Japan
Tel: + 81 824 24 6805
Fax: + 81 824 22 7076
Email: mkoyama@ipc.hiroshima-u.ac.jp
http://www.ipc.hiroshima-u.ac.jp/~pme24

o con:

Toshiakira Fujii
E-mail: fujii@grape.kkb.yamanashi.ac.jp


Décima Cuarta Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa - RELME 14

La reunión RELME 14 es organizada por el Departamento de Matemática de la Universidad de Panamá y se llevó a cabo en ciudad de Panamá, Panamá del 17 al 21 de julio del año 2000.

En el marco de las actividades del Año Internacional de las Matemáticas, esta reunión fue una oportunidad para que los latinoamericanos compartan sus experiencias e investigaciones en el campo de la matemática educativa.

Como en años anteriores, durante la reunión se llevaron a cabo una serie de actividades dirigidas a investigadores y docentes en todos los niveles del sistema educativo.

Información con:

Departamento de Matemática
Facultad de Ciencias Naturales, Exactas y Tecnología
Universidad de Panamá
Fax: (507)2634841
Email: escmat@ancon.up.ac.pa


Coloquio de Educación Matemática 2000

Grenoble, 15,16 y 17 de julio de 2000.

La enseñanza de las matemáticas en los países de habla francesa en el siglo XX y sus perspectivas para el siglo XXI.

Se raelizaron conferencias, talleres, comunicaciones, grupos de trabajo y mesas redondas. Sont prévus : Paralelamente hubo exposiciones y pabellones.

Las conferencias, las mesas redondas y los grupos de trabajo fueron organizados por el comité del programa. Para mayor información escribir a:

Pierre Jullien
La Tortue
13590 MEYREUIL
France
E-mail: pjullien@newsup.univ-mrs.fr
IUFM
30 av Macelin Berthelot
38100 Grenoble
France

o consultar:

http://EM2000.imag.fr


INTERNATIONAL MATHEMATICS ENRICHMENT with COMMUNICATION TECHNOLOGY - IMECT2

6-9 July 2000

Cambridge UK

The NRICH Online Maths Project, in collaboration with the Millennium Mathematics project, holded its second conference 6-9 July 2000 at the new Cambridge Centre for Mathematical Sciences.

The conference was for teachers in primary, secondary and tertiary education, advisers and curriculum developers.

PLENARY SPEAKERS and provisional titles included:

PRE-PLANNED PRESENTATIONS AND WORKSHOPS included:

The MOTIVATE project - mathematical enrichment through video-conferencing
The EUROMATHS project - teachers from Hungary, Denmark and England exchanging ideas via the internet about problem solving.
Royal Institution Masterclasses - some models that work well ICT skills workshops - e.g. Web Page Design, Downloading from the Internet

The CONFERENCE THEMES were:

For more conference details, including a registration form visit the web site or use one of the contact address below to request a brochure.

Mrs Toni Beardon (Secondary & other)
Tel: 01223 336282
Email: LAB11@cam.ac.uk
Mrs Jenni Way (Primary & other)
Tel: 01223 330585
Email: JAW36@cam.ac.uk

Postal address:

NRICH Conference
University of Cambridge, School of Education
17 Trumpington Street
Cambridge CB2 1QA
http://nrich.maths.org.uk


Third European Congress of Mathematics

Barcelona, Spain, 10-14 July 2000.

For further information see the home site of IMU.

http://elib.zib.imu/


RACE 5 - Quinta Reunión Anual del Club EMA

"una empresa docente" - centro de investigación de la Universidad de los Andes en Bogotá, Colombia - invitó a la comunidad nacional de educación matemática, a participar en la quinta Reunión Anual del Club EMA.

Este evento se llevó a cabo el viernes 23 de junio de 2000, en las instalaciones de la Universidad, entre las 8 a.m. y las 5 p.m. La reunión se inauguró con la conferencia "¿Cuáles son las cualidades de un profesor de matemáticas excelente?" del investigador australiano Alan Bishop. Hubo espacios para la presentación de comunicaciones cortas, de reportes de investigación; también se realizaron talleres a cargo de educadores matemáticos.

Consulte el programa del evento

M´ información con la organizadora del evento:

Patricia Perry
"una empresa docente"
Universidad de los Andes
Tel.: 3520466 3394949 Ext. 2717
Bogotá, Colombia
E-mail: pperry@uniandes.edu.co


II Simposio de Educación Matemática

En el año internacional de la matemática, durante los días 17, 18, 19 y 20 de Mayo del año 2000, en la ciudad de Chivilcoy (Provincia de Buenos Aires - República Argentina) se realizó el II Simposio de educación matemática, El simposio continuó la línea estructural de la primera edición, desarrollada en el mes de mayo de 1999, bajo la dirección, supervisión y organización de investigadores y docentes de la Universidad Nacional de Luján, cuyo objetivo es propender a la formación educativa en el campo de las ciencias matemáticas, tanto en la faz docente como en las áreas de investigación y transferencia de conocimientos en forma integral.

Las actividades académicas de la II edición del Simposio de educación matemática incluyeron el dictado de conferencias, seminarios, tutoriales, talleres y la exposición de los trabajos que resulten aceptados por el comité académico.

Conferencias:

Mesa Redonda:

Seminarios:

Talleres:

Adicionalmente, y con la organización del Laboratorio de Investigaciones en Antropología Social de la Facultad de Ciencias Naturales y Museo de la Universidad Nacional de La Plata, durante la mañana del día 17/05/00 se desarrolló una Jornada de Trabajo en Etnomatemática, en el marco del Simposio.

Se convocó a profesores de todos los niveles educativos y a investigadores educativos en matemática, tanto a la presentación de trabajos como a la presentación de propuestas de actividades académicas (seminarios, tutoriales y/o talleres), en el marco de las siguientes disciplinas temáticas: formulación y resolución de problemas; metodologías educativas en ciencias matemáticas; didáctica matemática; didáctica matemática computacional; desarrollo de software educativo para matemática; procesos de enseñanza-aprendizaje en ciencias matemáticas; metodologías interactivas: aprendizaje cooperativo; metodologías de educación a distancia en ciencias matemáticas; modelos matemáticos cognitivos; tecnología en educación matemática; diseño curricular en matemática; educación matemática en la formación de profesores; etnomatemática.

Para mayor información comunicarse con:

Aníbal Martín Ramirez
Oscar Luis Isnardi
Jorge E. Sagula
Balcarce 120 - Código Postal 6620
Chivilcoy - Argentina
Fax: (54) (02346) 42-4593
Email: jsagula@netverk.com.ar - aramirez@mail.unlu.edu.ar
http://www.geocities.com/SiliconValley/Hills/5649/MainCesich.html


II FESTIVAL DE MATEMÁTICA

Este festival se realizó los dís 11, 12 y 13 de mayo del año 2000 en la provincia de HEREDIA, Costa Rica y tuvo como sede el edificio del CIDE de la Universidad Naciona.

Dado del éxito obtenido por el PRIMER FESTIVAL DE MATEMATICA, realizado en el Centro de Transferencia Tecnológica, sede en Zapote del Instituto Tecnológico de Costa Rica, en septiembre de 1998, se invitó a los interesados en exponer en este festival. En esta ocasión se ampliaron el enfoque para incluir a la educación preescolar, así como algunas temáticas tratadas desde perspectivas interdisciplinarias, tales como evaluación, metodologías de apoyo a problemas de aprendizaje y más.

El tema del fextival fue "La matemática como hilo integrador del curriculum".

EXPOSITORES POTENCIALES
Educadores de preescolar hasta educación superior.
Formadores de educadores.
Estudiantes universitarios de carreras de educación.
Investigadores de la enseñanza de la matemática.

CONTRIBUCIONES ACADEMICAS ESPERADAS
Se enfatizó el aprendizaje práctico y contextualizado en forma de talleres. Sin embargo, hubo espacio para Conferencias y Mesas Redondas.

 Mayores informes con:

Escuela de Matemática del ITCR
Luis Gerardo Meza
Email:gemeza@itcr.ac.cr
Escuela de Matemática, ITCR, Cartago
Tel.: (506) 550-2225
Fax: (506) 550-2493
Fundación CIENTEC
Ed. Municipalidad de San José
Tel.: (506) 233-7701 o 223-4655 ext. 349
Fax: (506) 255-2182
Email: mmurillo@itcr.ac.cr


Encuentro de Saberes en Precálculoy Tecnología

En el campo de la educación matemática es evidente la brecha que existe entre la práctica de los investigadores en educación matemática y los profesores de matemáticas. Esta brecha se expresa en la necesidad de que el investigador en educación matemática, conozca y comprenda con mayor profundidad la problemática de las matemáticas escolares y las características del contexto escolar; y en la necesidad de que el profesor de matemáticas tenga acceso, teniendo en cuenta sus conocimientos y experiencia, a los resultados de la investigación.

"una empresa docente" consciente de la necesidad de crear espacios y esquemas de interacción entre investigadores en educación matemática y profesores de matemáticas con la participación de funcionarios públicos, propuso la realización de una serie de siete encuentros periódicos. El objetivo central de estos encuentros era reducir esta brecha tanto como sea posible.

Tema

El campo temático general de los encuentros fue la educación matemática como disciplina que se preocupa por la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. El campo temático particular fue la enseñanza y el aprendizaje del álgebra y la trigonometría, correspondiente a la educación media, junto con la problemática de la utilización de la tecnología dentro de este proceso.

En cada campo se abordaron temas específicos, desde la perspectiva del investigador, desde la perspectiva de los profesores de matemáticas o desde la perspectiva de los funcionarios públicos.

En el campo general se abordaron los siguientes temas:

En el campo particular se trabajaron los siguientes temas:

Objetivos

Los encuentros buscaban crear espacios de interacción en los cuales: los investigadores pudieran informar a los profesores sobre sus actividades y los problemas que surgen de ellas con motivo de su conocimiento parcial del contexto escolar; los profesores pudieran informar a los investigadores sobre sus actividades y problemas de sus prácticas como docentes, diseñadores de currículo e investigadores dentro del aula; profesores, investigadores y funcionarios públicos pudieran compartir sus diferentes posiciones, pudieran contrastar sus opiniones y pudieran buscar dimensiones en las que sea posible trabajar hacia el futuro; profesores, investigadores y funcionarios públicos pudieran organizar y sintetizar las discusiones anteriores de tal forma que sea posible identificar las principales características de los diferentes contextos que condicionan las prácticas de los tres actores.

Metodología

Los esquemas de interacción estavieron centrados en una serie de encuentros periódicos. Estos encuentros tuvieron una duración de cuatro horas y todos tenín una estructura similar. Cada encuentro estuvo constituido por dos sesiones. En la primera sesión se presentaron tres conferencias cada una de media hora de duración. En la segunda sesión hubo espacios para que los asistentes pudieran interactuar entre sí y con los conferencistas.

Las fechas para estos encuentros fueron: noviembre 4 de 1999; noviembre 25 de 1999; febrero 20 del 2000; abril 13 del 2000; mayo 11 del 2000; junio 6 del 2000.

Para mayor información comunicarse con:

Cristina Carulla
"una empresa docente"
Universidad de los Andes
A.A. 4976
Santafé de Bogotá, Colombia
Email: mcarulla@uniandes.edu.co


SECOND INTERNATIONAL CONFERENCE ON MATHEMATICS EDUCATION

May 10-14, 2000, Hangzhou, China

A Truly Affordable International Conference Designed to Promote Collaboration among University Professors, Researchers, Classroom Teachers, Policy Makers, and Administrators in the Field of Mathematics Education K-12.

Located in Southeastern China, Hangzhou is the capital of Zhejiang Province and is considered one of the most beautiful places to visit in all of China. In fact, thirteenth century Italian traveler Marco Polo referred to Hangzhou as the most beautiful city in the world.

May is the best time of the year to visit Hangzhou

The purpose of the conference is to provide professors, researchers, classroom teachers and administrators a unique opportunity to interact and learn from mathematics educators from other countries, and to establish an international community of mathematics educators interested in on-going discussion and interaction.

The conference included paper and panel presentations, invited keynote presenters, symposiums, working groups, discussion groups (including job-alike groups), and observations of mathematics being taught in elementary and middle school classrooms in China. Classroom teachers were further encouraged to participate by sharing short videotaped lessons, sample curriculum, student work, etc. Texts of papers, presentations, and group reports were published in the Official Proceedings and distributed to all participants after the conference.

Topics for Discussion were:

The teaching and learning of mathematics in grades K-12, professional pre- and in-service education of mathematics teachers, students' mathematical thinking, curriculum issues, approaches to improving classroom teaching of mathematics, as well as specific issues and concerns relevant to each country represented.

The official conference language was english. Interpreters were also available to further assist participants whenever needed.

More information:

Conference Web Site:
http://www.csusm.edu/icme/

or contact:

Tom Bennett
Email: tbennett@csusm.edu


Congreso Sur Brasilero de Informática y Educación de las ciencias exactas

El Primer Congreso Sur Brasilero de Informática y Educación de las ciencias exactas se realizó los días10, 11 y 12 de mayo de 2000 en Florianópolis, Brasil, en el Hotel Castelmar.

Mayor información con:

Comisión Organizadora
Profa Diva Marília Flemming
Email: flemming@iaccess.com.br
Profa Elisa F. Luz
Email: efluz@matrix.com.br
Prof. Oscar Ciro Lopez
Email: oscar@unisul.rct-sc.br
UNISUL - Universidade do Sul de Santa Catarina
http://www.unisul.rct-sc.br/atual/eventos/inf_edu/index.htm


Sixth Annual World's Largest Math Event - WLME 6

Este evento "virtual" se realizó el 28 de abril de 2000. El tema propuesto para el evento es "Los animales como nuestros compañeros". El propósito del WLME 6 era continuar el espíritu de celebrar con los estudiantes de todo el globo, la idea de que las matemáticas son una parte vital de la vida. Dado que compartimos el planeta con los animales, podemos verlos como nuestros compañeros. Se intentó incitar a los estudiantes a explorar las matemáticas de los animales: usar geometrí para construir una casa para perros, usar decimales para comparar las velocidades de animales salvajes, para establecer el consumo y peso de la comida de un cocodrilo o la población de osos, etc.

Se esperaba que ese día o en los días cercanos, alrededor del mundo los profesores de matemáticas de colegio trabajen con sus estudiantes en actividades relacionadas con este tema y compartieran luego sus experiencias.

Profesores miembros del NCTM desarrollaron materiales con distintas actividades para proponer a los estudiantes.

Para mayor información y para tener acceso a los materiales desarrollados consultar:

http://www.nctm.org/about/wlme


AERA Annual Meeting

New Orleans, April 24-28, 2000

http://aera.net/meeting/


Mathematics Education and Society - MES Second International Conference

26th - 31st March, 2000

The venue for the 2nd International Conference on Mathematics Education and Society was Montechoro, a place located in Algarve, in the southern coast of Portugal, about 35 Km from the international airport of Faro.

Conference activities, accommodation of participants and meals were at the Hotel Montechoro, Algarve.

The First International Conference on Mathematics Education and Society took place in Nottingham, Great Britain, in September 1998. A number of about 60 people from around the world had the opportunity of getting together at the University of Nottingham and share their ideas, perspectives and reflections on the topics brought up in the meeting.

Different groups and international associations were represented in this occasion and contributed to launch a more solid and sustainable network concerning the social, political, cultural and ethical dimensions of mathematics education in the world present societies.

As a result of the success of this first conference it was decided to have a second conference within a period of one to two years and an international advisory committee was constituted. By the end of last February, the possibility of organising the second conference in Portugal was assured.

Then the 2nd International Conference on Mathematics Education and Society was held in Montechoro, Portugal, from 26th to 31st March, 2000.

The conference was promoted by the Centro Investigacao em Educacao Faculdade Ciencias Universidade Lisboa - CIEFCUL (Centre for Research in Education of the Faculty of Sciences of the University of Lisbon).

Aims of the Second International Conference on Mathematics Education and Society

Education is becoming more and more politicised throughout the world. Mathematics Education is a key discipline in the politics of education. Mathematics qualifications remain an accepted gatekeeper to employment. And thus managing success in mathematics becomes a way of managing the employment market. Mathematics education also tends to contribute to the regeneration of an inequitable society through undemocratic and exclusive pedagogical practices which portray mathematics and mathematics education as absolute, authoritarian disciplines.

There is a need for a wider discussion of the social and political dimensions of mathematics education, for disseminating theoretical frameworks, discussion of methodological issues, sharing and discussing research, planning for action and the development of a strong research network.

The MES2 Conference aimed to bring together mathematics educators around the world to provide such a forum as well as to offer a platform on which to built future collaborative activity.

The papers and contributions were grouped under four headings:

Structure of the Conference

From the 2nd to the 5th day of the conference, there were:

Day 1: Plenary address by Telmo Caria (Pt) Portuguese Sociologist

Day 2: Politics of Mathematics Education: Michael Apple (US)
Reply/reaction/comments from researcher: Peter Gates (UKply/reaction/comments from teacher/researcher: Adelina Precatado and Paula Teixeira (Pt)

Day 3: Cultural and Social Aspects of Learning Mathematics: Jean Lave (US)
Reply/reaction/comments from researcher: Robyn Zevenbergen (Au)
Reply/reaction/comments from teacher/researcher: Lina Vicente (Pt)

Day 4: Sociology of Mathematics and Mathematics Education: Candia Morgan (UK)
Reply/reaction/comments from researcher: Jose Manuel Matos (Pt)
Reply/reaction/comments from teacher/researcher: Fernando Nunes (Pt)

Day 5: Alternative Research Methodologies in Mathematics Education and Society: Renuka Vithal (SA)
Reply/reaction/comments from researcher: Gelsa Knijnik(Br)
Reply/reaction/comments from teacher/researcher: Allan Tarp (Dk)

Discussion Groups

Discussion groups of around 10 people followed each plenary lecture and reactions. The purpose of these discussions groups was to widen participation allowing more partnts to contribute to debate and discussions on the themes raised in the lectures - and indeed any others the groups feel relevant. Each discussion group produced a brief report detailing the key themes, issues questions, etc. This was passed to the plenary speakers and reactors. The plenary speaker and the two reactors were circulating around the discussions groups and making notes to allow them to respond to the discussion in the Plenary Response sessions.

Paper Presentations

The sessions ran somewhat differently than presentations in other conferences. All papers were placed on the World Wide Web, so the participants with access to the WWW can read the papers in advance to the conference.

Symposia

Symposia were also welcome to the conference programme. Symposia was held for three consecutive days, engaging participants in the debate of proposed themes. In the last conference three symposia were conducted by different groups of organisers. Themes that could have been underrepresented in the last conference were possible for symposia. The questions of gender, multiculturalism, racism and affect in relation to mathematics education were some of the possibilities.

Contacts and Information on MES2:

Joao Filipe Matos
Department of Education
Faculty of Sciences
University of Lisbon
Campo Grande, C1
1700 Lisboa - Portugal
Phone: +351 1 7500118
Fax: +351 1 7500082
E-mail: joao.matos@fc.ul.pt
http://correio.cc.fc.ul.pt/~jflm/mes2/mes2.html


Annual Conference for the Research Council on Mathematics Learning

The annual conference for the Research Council on Mathematics Learning (formerly known as Research Council on Diagnostic and Prescriptive Mathematics) was held in Las Vegas, Nevada, March 9-11, 2000.

Anyoneinterested in information should contact Virginia Usnick at UNLV:

Email: vusnick@nevada.edu


British Society for Research into Learning Mathematics - BSRLM Conference

Conference was held on February 26, 2000 at University of Exeter

Further information on:

http://www.ucsm.ac.uk/


International Consortium for Research in Science and Mathematics Education - ICRSME

[8th Consultation]

This event was held in San Jose, Costa Rica, Central America from February 1 to February 4, 2000.

The International Consortium for Research in Science and Mathematics Education (ICRSME) was holding the 8th International Consultation from February 1 - February 4, 2000 in San Jose, Costa Rica in Central America. The meeting was co-hosted by the Universidad Nacional in Heredia, Costa Rica represented by Gilberto Alfaro, Marta Fonesca Blanco, Evangelina Diaz, and Ana Rocio Madrigal and The Ohio State University in Columbus, Ohio represented by Donna Berlin and Arthur White. The program provided opportunities to share effective ideas and programs, develop and refine some collaborative research and development projects, and make new friends and renew old friendships.

ICRSME has a vision of a mathematics and science education that prepares every student in the World for the rapidly changing technology of the 21st Century. The theme for the program was Mathematics, Science, and Technology Education for the 21st Century. There are many and diverse efforts around the World directed to this vision. There was a multitude of strands all moving to effect reforms in science and mathematics education including: certification standards; science and mathematics teacher education; use of analogies in the classroom; Internet in the classroom; portfolio assessment; problem solving; problem-based learning; attitudes related to science and mathematics; standards-based evaluation; authentic assessment; accountability; inquiry based learning; hands on/minds on learning; manipulatives in teaching and learning of science and mathematics; group learning; development of higher order thinking skills; process versus content; integration across content; role of calculators, computers, and other technology in the school; education for equity; learning within cultural context; bilingual considerations in science and mathematics classrooms; world class standards; national standards; site based management; systemic change; systematic reform; science and mathematics for all; professional development for science and mathematics teachers; evaluation of science and mathematics programs; classroom science and mathematics and the world of work; and education for economic competitiveness.

There were presentation of an interactive sessions of (30 or 45 or 60 minutes). Workshop sessions of 90 minutes each were scheduled for Friday, the last day of the consultation. These sessions focused on specific grade levels (e.g., K - 4, 5 - 8, 9 - 12, post secondary).

For additional information please contact either:

Dr. Arthur L. White or Dr. Donna F. Berlin
Math, Science, & Technology Education (MSAT)
238 Arps Hall
The Ohio State University
1945 North High Street
Columbus, Ohio 43210-1015 USA
Phone #: (614) 292-8061 (office: White)
(614) 846-1091 (home: White)
(614) 292-2943 (office: Berlin)
(614) 864-1082 (home: Berlin)
E-mail: White.32@osu.edu (White) or
Berlin.1@osu.edu (Berlin)


Educational technology and the impact on teaching and learning forum

Olympia Exhibition Centre, London

January 11th, 2000

The UK Association for IT in Teacher Education (ITTE) in conjunction with BESA was holding an international research conference the day before the annual BETT show in Olympia. Sponsored by RM, it was the inaugural conference in a series of annual events.

The BETT show is the major annual exhibition for hardware and software developers in educational technology. It is traditionally well attended by international visitors, many of whom are engaged in educational research in ICT. This conference added a research focus to BETT complementing the practitioner based seminars held during the show.

Leading figures in ICT and education were invited to give keynote and parallel sessions, including

There were also three panels of leading UK and international researchers who focused on current issues of ICT and learning and ICT and teacher education.

A post-conference publication is being made available also sponsored by RM.

For more information write to:

Email: ITTE_BETT@fcis1.wie.warwick.ac.uk
Fax + 44 (0)24 7652 4110

or contact: Michelle Selinger
Tel: + 44 (0)24 7652 2304


Mathematics Biennale

En enero del año 2000 se llevó a cabo una bienal de Matemáticas en Suecia.

Mayor información con:

John Bibby
E-mail: qed@enterprise.net


V Reunión de Didáctica de la Matemática del Cono Sur

Esta reunión fue organizada por la Universidad de Santiago de Chile y se llevó a cabo en Santiago, Chile del 10 al 14 de enero del año 2000. La reunión fue una instancia donde los educadores matemáticos, especialmente del Cono Sur de América, pudieron dar a conocer sus trabajos en la especialidad, intercambiar propuestas teóricas y resultados obtenidos, analizar en grupos de trabajo aspectos relevantes de la didáctica de la matemática, re-encontrase con especialistas de reconocida trayectoria y en suma, compartir experiencias y propuestas que surgen en esta disciplina.

Entre las diversas tareas consideradas como prioritarias y necesarias de tratar en esta V Reunión, se pueden citar:

Más información a través de:

Casilla 330081, Correo 33
Santiago de Chile
Tel.: (56)(2)6812900
Fax: (56)(2>6813125
E-mail: didact5@fermat.usach.cl
http://www.fermat.usach.cl/didact5


Mathematics 2000 Festival

Australia's foremost contribution to World Mathematical Year 2000 (declared by UNESCO) has been the Mathematics 2000 Festival, was held 10-13 January 2000 at the University of Melbourne.

Set at the start of the year, the Festival provided a national focus for WMY2000 celebrations throughout Australia, stimulating and supporting interest among students and their families, the general public, corporations, teachers and other professionals who use mathematics. The date of the Festival enabled teachers from all parts of Australia to attend and return home before the start of the school year.

The Festival program was organised around the following themes:

The Magic of Mathematics (broadly interpreted) was featured throughout the week.

The Festival highlighted important trends in mathematics and its uses now and for the future, and increase awareness of careers involving mathematics. Teachers at all levels attending the Festival were exposed to a range of up-to-date applications and stimulating mathematical topics to enrich their teaching during World Mathematical Year and beyond.

The Festival program included keynote sessions, opportunities for students and teachers to engage in mathematical activities and to view displays and other sessions for the general public. Activities catering for children of high potential were also available.

Each day, sessions ran from 9:45 am to 5 pm (a little later on the first day) with a public lecture given by Professor Sir Roger Penrose on one evening. The distinguished US mathematician, Dr Keith Devlin, presenter of the series Life by the Numbers for PBS Television, gave a keynote presentation on the geometries of animals, flowers, art, and the human body. Other sessions ranged from papers to workshops and symposiums to activities for senior students. The audience at these sessions were teachers, mathematicians, senior students and the general public.

More details, and the Festival program, may be found on:

http://www.edfac.unimelb.edu.au/DSME/maths2000

Contact:

Terry Beeby
Mathematics 2000 Festival
Department of Science and Mathematics Education
University of Melbourne
Parkville VIC 3052
Australia
Telephone: +61 3 9344 8443
Facsimile: +61 3 9344 8739
Email: t.beeby@edfac.unimelb.edu.au