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Valero, P., Perry, P. y Gómez, P. (1997). The teaching of mathematics from within the school. A Colombian Experience. En V. Zack, J. Mousley y C. Breen. Developing practice: Teachers’ inquiry and educational change (pp. 113-122). Geelong: Centre for Studies in Mathematics, Science and Environmental Education.

The MEN-EMA Project was an exploratory study whose two main aims were to approach the predicaments of school mathematics in ten state schools in Bogotá, Colombia, and to design and apply a strategy for the professional in-service training of both school heads and mathematics teachers. By means of an action-research methodology, on the one hand, the researchers implemented a professional development series of seminars for the principal and the head of the department of mathematics of the schools selected and for two mathematics teachers from each. And on the other hand, the researchers created a space to interact with the elements involved in the predicaments of school mathematics as a mean to generate knowledge about them. As results of the whole Project, the paper presents the main features of the innovative professional development strategy implemented and its effects on the structure of the school linked to mathematics education. This paper mainly focuses on the results related to the approach and understanding of the dynamics of the organization of the school in the specific functioning of mathematics within the institution. The idea of the Institutional System of School Mathematics is exposed. There is also a description of the different states such a system took before and after the implementation of the professional training strategy. A presentation of an ideal state of the system is included as a reference point towards which it is desirable to impulse change within the schools.

Autores

  • Paola Valero

    Paola Valero obtuvo títulos de pregrado en Lenguas Modernas y Ciencia Política en la Universidad de los Andes, Colombia. Es doctora en Educación Matemática de la Universidad de Aalborg, Dinamarca. Ha enseñado e investigado en estas instituciones universitarias. Su investigación explora los cruces entre la racionalidad matemática y científica, la educación en matemáticas y ciencia, y la sociedad. Mediante estudios teóricos y empíricos de los procesos pedagógicos, su investigación contribuye a comprender cómo la educación en matemáticas se ha convertido en un elemento central de los procesos de inclusión y exclusión política, cultural y económica de diversas poblaciones en la sociedad moderna. Sus investigaciones son pertinentes para los profesores y los encargados de la formulación de políticas. En la actualidad, labora en la Universidad de Estocolmo en Suecia.

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  • Pedro Gómez

    Pedro Gómez es licenciado en Matemáticas e Ingeniero Industrial de la Universidad de los Andes, en Bogotá, Colombia; obtuvo un Master of Arts en Economía en The University of Kent at Canterbury, Inglaterra, un Master of Science en Lógica y Método Científico en The London School of Economics, Londres y un Diplome d’Etudes Approfondies en Sociología en la Universidad París III, París. Es doctor en Matemáticas (especialidad Didáctica de la Matemática) de la Universidad de Granada, España.Actualmente es profesor visitante de la Universidad de los Andes, director de UED (“una empresa docente”), director del proyecto Funes, director de la maestría en Educación Matemática y de las especializaciones virtuales en Educación Matemática para profesores de primaria, y secundaria y media, en la Universidad de los Andes, y colabora como profesor e investigador en la Universidad de Granada. Pedro Gómez es autor de varios libros de texto de matemáticas y de didáctica de la matemática. Ha publicado diversos artículos en revistas internacionales. Su principales áreas de trabajo son la formación de profesores de matemáticas y la construcción de la comunidad de Educación Matemática en Iberoamérica.

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  • Patricia Perry

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