Skip to main content
search

¡Participa en el Foro EMAD 2024!


Canadas, M., Molina, M., Gallardo, S., Martinez-Santaolalla, M. y Penas, M. (2010). Let’s Teach Geometry. ERIC, 218, 32-37.

Making constructions with paper is called “origami” and is considered an art. The objective for many fans of origami is to design new figures never constructed before. From the point of view of mathematics education, origami is an interesting didactic activity. In this article, the authors propose to help High School students understand new mathematic concepts, and to revise concepts already known, through the origami activity of building a cube. There are many didactic materials for working on Geometry. Here the authors propose the use of one which it is certainly not new–paper. They focus on the use of paper for the teaching and learning of geometry as it is a manipulative material and, it helps to involve students in mathematical activity and to promote making sense of, and giving meaning to, mathematical concepts. In previous work the authors have focused on the teaching and learning of plane geometry concepts such as parallelism, perpendicularity, polygons, angles, etc. through the use of paper. This time they decided to address the teaching of three-dimensional geometry that will also inevitably tackle some concepts in plane geometry. In this context, fractions and the measurement of surfaces and lengths are also involved.

ISSN: ISSN-0025-5785

Autores

  • María C Cañadas

    María C. Cañadas es investigadora en Educación Matemática. Su investigación está centrada principalmente en pensamiento algebraico, generalización, problemas matemáticos y representaciones. Trabaja en el Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada. Actualmente es profesora Titular de Universidad del citado departamento. Su docencia se dirige a la formación matemática de futuros maestros de educación infantil y educación primaria, a la educación matemática de los futuros profesores de matemáticas de secundaria y bachillerato, y a la formación de investigadores en Didáctica de la Matemática a través del Máster en Didáctica de la Matemática y del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Desde 2016, es coordinadora del Máster en Didáctica de la Matemática.

    Ver todas las entradas
  • Marta Molina

    Marta Molina es licenciada en Matemáticas (2002) y doctora en Educación Matemática por la Universidad de Granada (2007). Actualmente es profesora titular del Departamento de Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias Experimentales de la Universidad de Salamanca. Su labor docente se centra en la formación inicial de maestros de Educación Primaria y Educación Infantil y de investigadores en Educación Matemática. Su línea de investigación prioritaria es el pensamiento numérico y algebraico. Es miembro de los grupos de investigación: a) FQM-193: “Didáctica de la Matemática. Pensamiento Numérico” (Universidad de Granada, España), b) “Una empresa docente” (Colciencias, Colombia) y “Matemática educativa” (Universidad de Salamanca,España.

    Ver todas las entradas
  • Sandra Gallardo
  • Manuel Martinez-Santaolalla
  • María Peñas

Leave a Reply