Skip to main content
search

¡Participa en el Foro EMAD 2024!


Gómez, P. (2009). Learning processes in pre-service teacher training for secondary school mathematics teachers. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(17), 471-498.

In this paper, I present research in which I explore the learning processes of the future teachers who participated in a secondary mathematics methods course. I introduce the notion of didactic analysis as a conceptualisation of the activities that a teacher should perform in order to design, implement and assess didactic units. I specify the idea of didactic knowledge as the knowledge required to perform didactic analysis. Based on four related studies, I describe and characterise the future teachersÕ development of didactic knowledge by establishing four developmental stages of their didactic knowledge and characterising, from several view-points, the evolution of the meanings that the future teachers constructed throughout the course. The results of these studies reveal several aspects of the complexity involved in the training of future teachers of secondary school mathematics. They show the need to study further the design and development of this kind of program and to take into account the role that the trainers can play in the learning of future teachers.

ISSN: 1696-2095

Autor

  • Pedro Gómez

    Pedro Gómez es licenciado en Matemáticas e Ingeniero Industrial de la Universidad de los Andes, en Bogotá, Colombia; obtuvo un Master of Arts en Economía en The University of Kent at Canterbury, Inglaterra, un Master of Science en Lógica y Método Científico en The London School of Economics, Londres y un Diplome d’Etudes Approfondies en Sociología en la Universidad París III, París. Es doctor en Matemáticas (especialidad Didáctica de la Matemática) de la Universidad de Granada, España.Actualmente es profesor visitante de la Universidad de los Andes, director de UED (“una empresa docente”), director del proyecto Funes, director de la maestría en Educación Matemática y de las especializaciones virtuales en Educación Matemática para profesores de primaria, y secundaria y media, en la Universidad de los Andes, y colabora como profesor e investigador en la Universidad de Granada. Pedro Gómez es autor de varios libros de texto de matemáticas y de didáctica de la matemática. Ha publicado diversos artículos en revistas internacionales. Su principales áreas de trabajo son la formación de profesores de matemáticas y la construcción de la comunidad de Educación Matemática en Iberoamérica.

    Ver todas las entradas

Leave a Reply