Skip to main content
search

¡Participa en el Foro EMAD 2024!


Cañadas, M. C., Molina, M. y Del Rio, A. (2018). Meanings given to algebraic symbolism in problem posing. Educational Studies in Mathematics, 98(33), 19-37.

Some errors in the learning of algebra suggest students have difficulties giving meaning to algebraic symbolism. In this paper, we use problem posing in order to analyze the students’ capacity to assign meaning to algebraic symbolism and the difficulties that students encounter in this process depending on the characteristics of the algebraic statements given. We designed a written questionnaire composed of eight closed algebraic statements expressed symbolically, which was administered to 55 students who had finished their compulsory education and that had some previous experience in problem posing. In our analysis of the data, we examine both syntactic and semantic structures of the problem posed. We note that in most cases students posed problems with syntactic structures different to those given. They did not include computations within variables, and changed the kinds of relationships connecting variables. Students easily posed problems for statements with additive structures. Other differences in the type of problems posed depend on the characteristics of the given statements.

ISSN: 0013-1954

Autores

  • María C Cañadas

    María C. Cañadas es investigadora en Educación Matemática. Su investigación está centrada principalmente en pensamiento algebraico, generalización, problemas matemáticos y representaciones. Trabaja en el Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada. Actualmente es profesora Titular de Universidad del citado departamento. Su docencia se dirige a la formación matemática de futuros maestros de educación infantil y educación primaria, a la educación matemática de los futuros profesores de matemáticas de secundaria y bachillerato, y a la formación de investigadores en Didáctica de la Matemática a través del Máster en Didáctica de la Matemática y del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Desde 2016, es coordinadora del Máster en Didáctica de la Matemática.

    Ver todas las entradas
  • Marta Molina

    Marta Molina es licenciada en Matemáticas (2002) y doctora en Educación Matemática por la Universidad de Granada (2007). Actualmente es profesora titular del Departamento de Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias Experimentales de la Universidad de Salamanca. Su labor docente se centra en la formación inicial de maestros de Educación Primaria y Educación Infantil y de investigadores en Educación Matemática. Su línea de investigación prioritaria es el pensamiento numérico y algebraico. Es miembro de los grupos de investigación: a) FQM-193: “Didáctica de la Matemática. Pensamiento Numérico” (Universidad de Granada, España), b) “Una empresa docente” (Colciencias, Colombia) y “Matemática educativa” (Universidad de Salamanca,España.

    Ver todas las entradas
  • Aurora Del Rio

Leave a Reply