Skip to main content
search

¡Participa en el Foro EMAD 2024!


Mesa, V. (2011). Similarities and differences in classroom interaction between remedial and college mathematics classrooms in a community college. Journal of Excellence in College Teaching, 22(4), 21-56.

Through an analysis of instruction in mathematics classrooms at a community college, the author describes the nature of the interaction and the complexity of the mathematical activities evident in two types of courses: remedial and science, technology, engineering, and mathematics (STEM) college preparatory courses. Although both types of courses exhibited high levels of student participation, students in remedial courses had more opportunities to participate than students in the STEM courses. However, the complexity of the activities in both courses centered on basic cognitive processes using mostly factual and procedural knowledge. This type of instruction is at odds with reform calls advocating student-centered instruction focusing on complex mathematical thinking. The author’s findings suggest avenues for further research and some implications for faculty development.

Autor

  • Vilma María Mesa

    Vilma Mesa es profesora de Educación y Matemáticas en la Universidad de Michigan, y profesora asociada en el Centro para el Estudio de la Educación Superior y Post-Secundaria de la Universidad de Michigan. Investiga el papel que juegan los recursos en el desarrollo de la experiencia en la enseñanza de las matemáticas en licenciatura, específicamente en los colegios comunitarios y en las aulas de aprendizaje basadas en la investigación. Ha publicado más de 60 artículos y capítulos de libros sobre Educación Matemática y ha recaudado más de 3,5 millones de dólares en fondos federales para apoyar su trabajo. Antes de su carrera en educación, Mesa fue programadora de sistemas para el ministerio de finanzas de Colombia y para el distrito de Bogotá, y asesora de sistemas informáticos para una gran empresa de construcción en Colombia. Es licenciada en ciencias informáticas y matemáticas por la Universidad de los Andes en Bogotá, Colombia, y tiene una maestría y un doctorado en Educación Matemática por la Universidad de Georgia.

    Ver todas las entradas

Leave a Reply