fbpx Skip to main content

¡Inscríbete en el Foro EMAD 2022!

Castro, P. y Gómez, P. (2021). Taxonomy of key terms for mathematics education. International Journal of Education in Mathematics, Science, and Technology (IJEMST), 4(9), 585-613.

We present the process of developing a taxonomy of key terms for Mathematics Education. We build on the existing taxonomy of key terms that has been used in an open access document repository. Additionally, we took into account terms that have been established in encyclopedias of the discipline and the frequency of use of keywords in specialized journals that were indexed in Scopus and Web of Science. We made a review of synonymy between these terms and the terms of the existing taxonomy. We included in our proposal the terms that are relevant given their frequency of use in the journals. We removed from the existing taxonomy the terms that are little used in practice. The new taxonomy is organized in six main categories: approach, educational level, foundations of Mathematics Education, research in Mathematics Education, pedagogical notions and mathematical content. This proposal was validated in three phases by researchers, innovators in Mathematics Education, and editors of specialized journals and experts who lead associations and events in the discipline.

ISSN: 2147-611X DOI: https://doi.org/10.46328/ijemst.1289

Paola Castro

Licenciada Matemáticas de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas y Magister en Educación —concentración en Educación Matemática— de la Universidad de los Andes. Actualmente, es candidata a Doctora en Educación en la misma universidad. Fue docente de educación básica y media durante 10 años. Trabajó como tutora en el programa para la transformación de la calidad educativa “Todos a Aprender” del Ministerio de Educación Nacional. Paola gestiona el área de recursos y comunidad en UED ("una empresa docente") —centro de investigación y formación en Educación Matemática—. Forma parte del equipo académico de la Maestría en Educación Matemática de la Facultad de Educación de la Universidad de los Andes, en la que se ha desempeñado también como tutora y formadora en las cohortes 3, 4, 5, 6 y 7. Paola Castro es coautora de varios libros de texto en matemáticas y ha publicado varios capítulos de libros en investigación e innovación en Educación Matemática.