Gómez, P. (2008). Toward a methodology for exploring mathematics preservice teachers’ learning from a socio-cultural perspective. En J. F. Matos, P. Valero y K. Yasukawa. Proceedings of the fifth international mathematics education and society conference (pp. 283-292). Lisbon: Centro de Investigação em Educação, Universidade de Lisboa – Department of Education, Learning and Philosophy, Aalborg University.
This paper describes a methodological procedure for characterizing mathematics preservice teachers’ learning from a sociocultural perspective. The procedure involves interpreting some aspects of Wenger’s theory of social learning, adapting them to preservice teacher training, and making this adaptation operational for coding and analyzing audio recordings of a group of preservice teachers working at home. An example of a research result obtained using this procedure is presented. En este artículo describo un procedimiento metodológico para caracterizar el aprendizaje de futuros profesores de matemáticas desde una perspectiva sociocultural. En este procedimiento interpreto algunos aspectos de la teoría social del aprendizaje de Wenger, los adapto a la formación inicial de profesores y los utilizo para diseñar instrumentos de codificación y análisis de grabaciones de audio de un grupo de futuros profesores trabajando fuera del aula. Presento un ejemplo de un resultado de investigación obtenido utilizando este procedimiento.