Skip to main content
search

¡Participa en el Foro EMAD 2024!


Silver, E. y Mesa, V. (2011). Coordinating Characterizations of High Quality Mathematics Teaching: Probing the Intersection. En Y. Li y G. Kaiser. Expertise in mathematics instruction: an international perspective (pp. 29-40). London: Springer.

We present an analysis that probed empirically the relationship among three different views of exceptional mathematics teaching: (a) the operational definition of “highly accomplished teaching” of mathematics used by the National Board for Professional Teaching Standards (NBPTS) in the United States, (b) the effective use of cognitively demanding tasks in the mathematics classroom, and (c) the use of innovative pedagogical strategies. We analyzed samples of instructional practice—lesson artifacts and teachers’ commentaries on lessons—submitted by candidates seeking NBPTS certification in the area of Early Adolescence/Mathematics. The instructional samples were systematically probed for evidence of mathematical and pedagogical features associated with the views of cognitive demand and innovative pedagogy, and the features found in the submissions of applicants who were awarded NBPTS certification are contrasted with those who were not awarded certification. Our analyses detected a fairly strong interaction between the NBPTS view of accomplished teaching and the view of effective mathematics instruction associated with cognitively demanding tasks. Nevertheless, even in these lessons that teachers selected for display as “best practice” examples of their mathematics teaching, innovative pedagogical approaches were not systematically used in ways that supported students’ engagement with cognitively demanding mathematical tasks.

ISBN: 978-1-4419-7706-9

Autores

  • Vilma María Mesa

    Vilma Mesa es profesora de Educación y Matemáticas en la Universidad de Michigan, y profesora asociada en el Centro para el Estudio de la Educación Superior y Post-Secundaria de la Universidad de Michigan. Investiga el papel que juegan los recursos en el desarrollo de la experiencia en la enseñanza de las matemáticas en licenciatura, específicamente en los colegios comunitarios y en las aulas de aprendizaje basadas en la investigación. Ha publicado más de 60 artículos y capítulos de libros sobre Educación Matemática y ha recaudado más de 3,5 millones de dólares en fondos federales para apoyar su trabajo. Antes de su carrera en educación, Mesa fue programadora de sistemas para el ministerio de finanzas de Colombia y para el distrito de Bogotá, y asesora de sistemas informáticos para una gran empresa de construcción en Colombia. Es licenciada en ciencias informáticas y matemáticas por la Universidad de los Andes en Bogotá, Colombia, y tiene una maestría y un doctorado en Educación Matemática por la Universidad de Georgia.

    Ver todas las entradas
  • E. Silver

Leave a Reply