Mesa, V., Jaquette, O. y Cynthia, F. (2009). Measuring the Impact of an Individual Course on Students’ Success. Journal of Engineering Education, 98(4), 45-57.

Using eight years of institutional longitudinal data we investigated the effects of a special mathematics course on the academic performance of students who did and did not enroll in the course. In spite of the large differences observed in raw measures of achievement, the statistical analysis revealed that after controlling for students’ prior characteristics, the effects of the course on students’ achievement are not statistically significant. The results point to possible deficiencies inherent in current institutional data for establishing effects of individual courses on students’ performance. Our current research designs and data collection processes might not target aspects of instruction that are likely to impact students’ academic performance; we suggest possible strategies to address this shortcoming.

ISSN: 1069-4730, 2168-9830

• Vilma María Mesa

Vilma Mesa es profesora de Educación y Matemáticas en la Universidad de Michigan, y profesora asociada en el Centro para el Estudio de la Educación Superior y Post-Secundaria de la Universidad de Michigan. Investiga el papel que juegan los recursos en el desarrollo de la experiencia en la enseñanza de las matemáticas en licenciatura, específicamente en los colegios comunitarios y en las aulas de aprendizaje basadas en la investigación. Ha publicado más de 60 artículos y capítulos de libros sobre Educación Matemática y ha recaudado más de 3,5 millones de dólares en fondos federales para apoyar su trabajo. Antes de su carrera en educación, Mesa fue programadora de sistemas para el ministerio de finanzas de Colombia y para el distrito de Bogotá, y asesora de sistemas informáticos para una gran empresa de construcción en Colombia. Es licenciada en ciencias informáticas y matemáticas por la Universidad de los Andes en Bogotá, Colombia, y tiene una maestría y un doctorado en Educación Matemática por la Universidad de Georgia.

• Ozan Jaquette
  • Cunthia J. Finelli