Skip to main content
search

¡Participa en el Foro EMAD 2024!


Finelli, C., Bergom, I. y Mesa, V. (2011). Student Teams in the Engineering Classroom and Beyond: Setting up Students for Success . CRLT(29), 2-12.

There is wide demand for engineering graduates to be capable of working well in teams. The engineering accreditation body (ABET, www.abet.org) has responded to this need by requiring engineering programs to demonstrate that their graduates have “an ability to function on multidisciplinary teams” (Haag, Froyd, Coleman, & Caso, n.d.), and many engineering instructors have integrated the use of student teams into their courses. The characteristics of effective student teams have been widely studied, and there is ample research on what makes student teams succeed. Johnson, Johnson, and Smith (2007), for example, define five traits of effective student teams, and they note that each one is critical for success. The five traits are: (1) positive interdependence; (2) individual accountability; (3) face-to-face interaction; (4) interpersonal and small-group skills; and (5) assess its performance. The purpose of this Occasional Paper is to provide instructors with a framework for ensuring that student teams possess these five traits and are set up for success. A sample peer evaluation form is appended.

Autores

  • Vilma María Mesa

    Vilma Mesa es profesora de Educación y Matemáticas en la Universidad de Michigan, y profesora asociada en el Centro para el Estudio de la Educación Superior y Post-Secundaria de la Universidad de Michigan. Investiga el papel que juegan los recursos en el desarrollo de la experiencia en la enseñanza de las matemáticas en licenciatura, específicamente en los colegios comunitarios y en las aulas de aprendizaje basadas en la investigación. Ha publicado más de 60 artículos y capítulos de libros sobre Educación Matemática y ha recaudado más de 3,5 millones de dólares en fondos federales para apoyar su trabajo. Antes de su carrera en educación, Mesa fue programadora de sistemas para el ministerio de finanzas de Colombia y para el distrito de Bogotá, y asesora de sistemas informáticos para una gran empresa de construcción en Colombia. Es licenciada en ciencias informáticas y matemáticas por la Universidad de los Andes en Bogotá, Colombia, y tiene una maestría y un doctorado en Educación Matemática por la Universidad de Georgia.

    Ver todas las entradas
  • Cynthia J. Finelli
  • Inger Bergom

Leave a Reply