Ambrose, R. y Molina, M. (2010). First-Grade Latino English-Language Learners’ Performance on Story Problems in English Versus Spanish. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 10(4).

To explore whether teaching English-language learners (ELLs) with an emphasis on English story problems is appropriate, we compared the performance of a group of Latino first graders when working in Spanish and in English on two equivalent sets of story problems. The students’ performance was slightly higher in English than in Spanish but lower than monolingual students from other studies. ELLs’ success in English indicated that the children’s knowledge of conversational English was sufficient to comprehend story problems, leading us to conclude that teaching through story problems is a viable approach with ELLs.

DOI: 10.1080/14926156.2010.524968

• Marta Molina

Marta Molina es licenciada en Matemáticas (2002) y doctora en Educación Matemática por la Universidad de Granada (2007). Actualmente es profesora titular del Departamento de Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias Experimentales de la Universidad de Salamanca. Su labor docente se centra en la formación inicial de maestros de Educación Primaria y Educación Infantil y de investigadores en Educación Matemática. Su línea de investigación prioritaria es el pensamiento numérico y algebraico. Es miembro de los grupos de investigación: a) FQM-193: “Didáctica de la Matemática. Pensamiento Numérico” (Universidad de Granada, España), b) “Una empresa docente” (Colciencias, Colombia) y “Matemática educativa” (Universidad de Salamanca,España.

• Rebecca Ambrosse