Skip to main content
search

¡Participa en el Foro EMAD 2024!


Rodríguez, E. C., Rico, L. y Gómez, P. (2012). Meaning of the part-whole relation and the concept of fraction for primary teachers. En Y. T. Tso. Proceedings of the 36th conference of the international group for the psychology of mathematics education (pp. Vol. 4, 253). Taipei: PME.

The part-whole relation is complex and raises questions that affect different disciplines. Researchers have proposed different interpretations of the notions of fraction and rational number (e.g., Behr, Lesh, Post & Silver, 1983; Kieren, 1976). We highlight three kinds of relations in the study of rational numbers—the part whole-relation, the part-part relation, and the functional relation—through which we organize the different subconstructs of rational number. We claim that the meaning of fractions should be understood through three components: their mathematical structure, their representations and their senses.

ISBN: 0771-100X

Autores

  • Pedro Gómez

    Pedro Gómez es licenciado en Matemáticas e Ingeniero Industrial de la Universidad de los Andes, en Bogotá, Colombia; obtuvo un Master of Arts en Economía en The University of Kent at Canterbury, Inglaterra, un Master of Science en Lógica y Método Científico en The London School of Economics, Londres y un Diplome d’Etudes Approfondies en Sociología en la Universidad París III, París. Es doctor en Matemáticas (especialidad Didáctica de la Matemática) de la Universidad de Granada, España.Actualmente es profesor visitante de la Universidad de los Andes, director de UED (“una empresa docente”), director del proyecto Funes, director de la maestría en Educación Matemática y de las especializaciones virtuales en Educación Matemática para profesores de primaria, y secundaria y media, en la Universidad de los Andes, y colabora como profesor e investigador en la Universidad de Granada. Pedro Gómez es autor de varios libros de texto de matemáticas y de didáctica de la matemática. Ha publicado diversos artículos en revistas internacionales. Su principales áreas de trabajo son la formación de profesores de matemáticas y la construcción de la comunidad de Educación Matemática en Iberoamérica.

    Ver todas las entradas
  • Elena Castro-Rodríguez
  • Luis Rico

Leave a Reply